Hard hart – Ish Ait Hamou

9789022328965

Ish Ait Hamou, hiphop-choreograaf en de meest aaibare onder de juryleden van het VTM-programma ‘So You Think You Can Dance’, mag zich nu ook schrijver noemen. Zijn debuutroman ‘Hard hart’ was in minder dan een maand tijd aan zijn derde druk toe. Dat is op z’n minst spectaculair te noemen. Rest de vraag: Ligt het aan het boek of aan de sterrenstatus van Ish?

In ‘Hard hart’ slaat Tom MacLeigh de deur van zijn ouderlijke huis achter zich dicht om te gaan studeren in Boston. Als hij het liefdeloze en vreugdeloze nest verlaat, valt er een last van zijn schouders, alsof het leven nu pas goed en wel kan beginnen. Tom is een loner die graag mensen observeert en over het leven filosofeert. Ondanks zijn isolement slaagt hij erin om enkele duurzame vriendschappen te sluiten.

De bejaarde meneer Proctor en juffrouw Blake wonen in hetzelfde appartementsgebouw en zijn voor Tom dé belichaming van het ideale koppel. Zij nemen hem onder hun vleugels en delen hun levenservaring met de jonge student. Op een dag stapt Tom toevallig de platenzaak van Candice binnen. Zij verkoopt enkel de platen uit de platencollectie van haar overleden vader, in de hoop hem en zijn muziek op die manier te laten verder leven. Mede dankzij Tom komt ze tot het inzicht dat ze haar eigen dromen moeten najagen. En dan is er Rachella. Zijn hart slaat een slag over als hij voor het eerst haar stem hoort. En wanneer hij haar ziet, smelt hij helemaal weg. Het zal maanden duren voor hij een rol van betekenis krijgt in haar leven. Maar zij brengt ook een donkere kant in Tom naar boven, waarvan hij het bestaan zelfs niet kon vermoeden.

Het is op z’n zachtst gezegd opmerkelijk dat iemand die hoge toppen scheert in de danswereld, zich aan literatuur waagt. En eerlijk gezegd: Ish brengt het er lang niet slecht van af. ‘Hard hart’ is een verdienstelijk debuut. Het leest vlot weg, houdt de lezer vast tot aan het eind en verrast zelfs met de ontknoping. Een punt van kritiek dat deze jury de schrijver niet wil onthouden: Wees minder kwistig met de koekendozenwijsheden. “Volg je hart”, “jaag je dromen na”, “omarm het leven”: de levenslessen liggen als een dikke laag glazuur over het verhaal gedrapeerd en zouden niet misstaan in een les zedenleer.

(c) VRT – Inge Michiels

‘Hard hart’ – Ish Ait Hamou. Manteau, 2014.